Засоби втілення імпліцитної інформації в новинних заголовках

Автор(и)

  • Mariia Chadiuk Національний Університет «Києво-Могилянська академія», Україна

DOI:

https://doi.org/10.18523/2616-8502.2019.2.36-43

Ключові слова:

лінгвістичний вплив, імпліцитність, пресупозиції, імплікатури, принцип кооперації

Анотація

У статті проаналізовано значення імпліцитної інформації у новинних заголовках, потенціал її впливу на читача. На прикладі пресупозицій та неконвенційних імплікатур розглянуто основні засоби представлення невербалізованої інформації у реченні. Визначено морфологійні (зокрема досліджено
семантичне підґрунтя пресупозиційних дієслів) та синтаксичні засоби. Також звернено увагу на засо­би, зумовлені порушенням принципу кооперації П. Грайса.

Матеріал надійшов 15.11.2018

Біографія автора

Mariia Chadiuk, Національний Університет «Києво-Могилянська академія»

студентка 2 р. н. маґістерської програми «теорія, історія української мови та компаративістика» Національного Університету «Києво-Могилянська академія»

Посилання

  1. Baranov A. N. CHto nas ubezhdaet? Rechevoe vozdejstvie i obshchestvennoe soznanie / A. N. Baranov. – Moskva : Znanie, 1990. – 63 p.
  2. Baranov A. N. YAzykovye mekhanizmy variativnoj interpretacii dejstvitel'nosti kak sredstvo vozdejstviya na soznanie / A. N. Baranov, P. B. Parshin // Rol' yazyka v sredstvah massovoj kommunikacii. – Moskva : INION, 1986. – p. 100–143.
  3. Batsevych F. S. Vstup do linhvistychnoi prahmatyky / F. S. Batsevych. – Kyiv : Vydavnychyi tsentr «Akademiia», 2011. –304 p.
  4. Blakar R. M. YAzyk kak instrument social'noj vlasti (teoretiko-empiricheskie issledovaniya yazyka i ego ispol'zovaniya v social'nom kontekste) / R. M. Blakar // YAzyk i modelirovanie social'nogo vzaimodejstviya. – Moskva : Progress, 1987. – p. 88–125.
  5. Bolindzher D. Istina – problema lingvisticheskaya / D. Bolindzher // YAzyk i modelirovanie social'nogo vzaimodejstviya. – Moskva : Progress, 1987. – p. 23–43.
  6. Cambridge Dictionary [Electronic resource]. – Accessed: https://dictionary.cambridge.org (date of request 15.01.2019).
  7. Grajs P. Logika i rechevoe obshchenie / P. Grajs // Novoe v zarubezhnoj lingvistike. – Vyp. 16. Lingvisticheskaya pragmatika. – Moskva : Progress, 1985. – p. 217–235.
  8. Kiseleva L. A. Voprosy teorii rechevogo vozdejstviya /L. A. Kiseleva. – Leningrad : LGU, 1978. – 160 p.
  9. Kobozeva I. M. Lingvisticheskaya semantika / I. M. Kobozeva. –Moskva : Editorial URSS, 2000. – 352 p.
  10. Kovalevska T. Yu. Komunikatyvni aspekty neirolinhvistychnoho prohramuvannia / T. Yu. Kovalevska. – Odesa : Astroprynt, 2008. – 344 p.
  11. Masliuk M. H. Vyokremlennia typiv implikatur v ukrainskii ta anhliiskii movakh / M. H. Masliuk // Science and Education a New Dimension. Philology: [journal by the support of Society for Cultural and Scientific Progress of Central and Eastern Europe] / [editor-in-chief Dr. Xénia Vámos]. – Budapest, 2014. – Vol. II (7), Issue 34. – P. 67–70.
  12. Mudrak Ya. V. Semantyka rechen iz faktyvnymy predykatamy znannia / Ya. V. Mudrak // Studia Linguistica. – Vyp. 4. – 2010. – p. 160–166.
  13. Nikolaeva T. M. «Lingvisticheskaya demagogiya» / T. M. Nikolaeva // Pragmatika i problemy intensional'nosti : sb. nauch. trudov problemnoj gruppy «Logicheskij analiz yazyka». – Moskva, 1998. – p. 154–165.
  14. Paducheva E. V. Vyskazyvanie i ego sootnesennost' s dejstvitel'nost'yu / E. V. Paducheva. – Moskva : Nauka, 1985.
  15. Pirogova YU. K. Implicitnaya informaciya kak sredstvo kommunikativnogo vozdejstviya / YU. K. Pirogova // Problemy prikladnoj lingvistiki. – Moskva, 2001. – p. 209–227.
  16. Pochepcov G. G. Kommunikativnye aspekty semantiki / G. G. Pochepcov. – Kiev : Vishcha shkola, 1987. – 131 p.
  17. Slovnyk ukrainskoi movy [Elektronnyi resurs]. – Accessed: http://sum.in.ua (data zvernennia 15.12.2018).
  18. Smoliana A. L. Semantyko-prahmatychni komponenty reklamnoho dyskursu (na materiali reklamnykh tekstiv anhlomovnykh knyh) / A. L. Smoliana // Mova i kultura. – 2012. – Vyp. 15. – T. 5. – p. 230–236.
  19. Strizhenko A. A. Rol' i sredstva social'no orientirovannogo obshcheniya v burzhuaznoj propagande / A. A. Strizhenko. – Barnaul : Izd-vo Altajsk. un-ta, 1982. – 102 p.
  20. Zvegincev V. A. Predlozhenie i ego otnoshenie k yazyku i rechi /V. A. Zvegincev. – Moskva : Izdatel'stvo Moskovskogo universiteta, 1976. – 307 p.

##submission.downloads##

Як цитувати

Chadiuk, M. (2019). Засоби втілення імпліцитної інформації в новинних заголовках. Наукові записки НаУКМА. Мовознавство, 2, 36–43. https://doi.org/10.18523/2616-8502.2019.2.36-43